Fossveien 20-24, Seilduksfabrikken, Kunsthøyskolen
Offentlig privat samarbeid (OPS) Kunnskaps departementet har avtale med Brødrene Jensen/Sameiet Jensen Eiendom om å leie Seilduksfabrikken til kunsthøyskole.
Det var sterke meninger om samlokaliseringa av kunstutdanninga,
Nytenkende og innovative
Mennene bak etableringen av seilduksfabrikken hadde blikk ut i verden og fikk ideer utenfra, - de var gründere; nytenkende og innovative. Kjøpmannn O. M. Hauge hadde mange jern i ilden og fikk på 1850-tallet med seg Kristianias rikeste menn med Torvald Meyer i spissen. De så at i et land med en sterk og økende sjøfart basert på seilskip, - økende etterspørsel som følge av konjunkturer og allianser, - var det muligheter for inntjening. Det hadde Krimkrigen på 1840-tallet vist for norske redere, som tjente godt på troppe- og forsyningstransport. 1100 kvadratmeter seilduk til et enkelt seilskip tilsa at produksjonen måtte opp i stor skala for å tilfredsstille etter etterspørselen – mulighetene lå til rette for produksjon hjemme – fremfor import fra utlandet.
Christinia Seilduksfabrikk åpnet 1856
Arkitekt Holtermann hadde hjelp fra mekanikus Jensen til å tegne bygningen, som var banebrytende for tegl- og industriarkitekturen i Norge. Utformingen hadde også betydning for annen bebyggelse på Grünerløkka. Bygningen var stor – nest størst i Kristiania etter Slottet – og den ble et valfartssted for byens befolkning etter åpningen i 1856.
Gjennomgikk endringer
I sitt 100-årige virke omfattet Seildukens produksjon seilduk til bruk på alle hav, presenning og pakklerret – line, snøre og garn til fiskeriene, - duker, håndklær og kluter til små og store husholdninger, - hyssing, buntegarn og pakktau – og sekker og tekstilemballasje til hele landet. Produksjonen var basert på bruk av naturmaterialer som bomull, hamp, lin og jute – langt senere ble den tilpasset syntetiske materialer, for eksempel terylenefiltre til Falconbridge i Kristiansand.
Jubileum og nedlegging
I jubileumsåret 1956 framsto Christiania Seilduksfabrikk med et produktspekter tilpasset tidens etterspørsel, - som en moderne fabrikk – men med økende og truende konkurranse fra billige utenlandske produkter. I forbindelse med jubileet uttalte ledelsen at den ”ikke står fremmed overfor utvikling”. Allerede i jubileumsåret startet nedtrappingen – med salg av produksjonsutstyr til land med lavere kostnader – og utleie av arealer til et mangfold av store og små virksomheter. Tekstilproduksjonen ble nedlagt i 1960.
Seilduken + Kunsthøgskolen = sant
I 1991 besluttet Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet at den nyorganiserte Kunsthøgskolen i Oslo skulle lokaliseres i Seilduken. Vedtaket er en direkte følge av at Stortinget i 1996 vedtok en handlingsplan for Oslo by indre Øst.
Nye Seilduken i 2010
Innflyttingen på Seilduken i 2003 var første byggetrinn (Fakultet for scenekunst og administrasjon) i et prosjekt som i løpet av en treårsperiode vil huse hele Kunsthøgskolen i Oslo. Byggetrinn II vil omfatte 24 000 kvadratmeter brutto og gi plass for Fakultet for visuell kunst og Fakultet for design. Byggetrinnet skal etter planen stå ferdig juni 2010. Da vil et samlet areal på 40.000 kvadratmeter til en samlet kunsthøgskole. Det blir en fremsynt og modig videreføring av en skapende virksomhet ved byens viktigste kraftnerve til arbeidsformer og uttrykksmåter for vår tid. På Seilduken vil naboskapet til Arkitektur-og designhøgskolen på motsatt elvebredd og med hele Grünerløkka i ryggen gi Kunsthøgskolen helt nye muligheter til å fylle sin rolle som nyskapende utdannings- og kunnskapsinstitusjon.
Denne historiske gjennomgang er blant annet basert på artikkelen til Grete Jarmund ”Seilduken + Kunsthøgskolen = sant. Historien som arkitektonisk utforing” i Årboka 2006, KHiO 10 år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar